Uppvärmning

Jag har valt att dela upp uppvärmningen i två delar. Den första delen handlar om att värma upp och mjuka upp kroppen. Detta gör man enklast genom att köra övningar som sätter igång blodcirulationen i kroppen. En ouppvärmd kropp är som ett kallt gummiband, och sträcker man ut det tillräckligt mycket är risken stor att det går sönder. Svingen påfrestar kroppen mer än vad många tror så för att undvika skador är en ordentlig uppvärmning ett måste. De övningar som ni kan se på videon är golfspecifika, dvs de värmer  upp de kroppsdelar som man använder när man svingar.  Det tar bara några minuter att köra igenom, vilket är en liten investering i förhållande till hur länge en eventuell skada kan tvinga människor bort från spelet. 

 

Den andra delen av uppvärmningen handlar om att förbereda sig inför en runda. Oavsett om man värmer upp på rangen eller går igenom hela spelet tycker jag att man bör börja med korta slag/svingar och sedan successivt arbeta sig uppåt.

Ska man gå igenom hela spelet bör man därför börja med puttning och sedan gradvis jobba sig ifrån hålet med chippning, pitchning, bunker, wedgar, järnslag, träklubbor osv. 

Värmer man upp på rangen rekommenderar jag med att börja med att slå mjuka halvsvingar med sandwedgen och sedan jobba sig gradvis uppåt med exempelvis 9:an, 7:and, 5:an, 3:an fw-wood osv.

Golfsvingen handlar oerhört mycket om tempo, tajming och rytm. Jag tycker personligen att en successiv ökning där jag börjar med de korta rörelserna och gradvis rör mig längre ifrån hål ger mig de bästa förutsättningarna att  komma in i en bra rytm, ett bra tempo och en bra tajming.   

 

Uppvärmningen som en mental förberedelse

 

En bra uppvärmning är inte bara viktig för att hitta en bra rytm i sin sving och minimera skaderisken, utan också för den mentala förberedelsen inför en runda. 

Jag brukar alltid fokusera på de bra slagen jag slår och försöka plocka med känslan jag hade när jag slog det slaget ut på banan. Om jag någon gång under rundan tappar min sving försöker jag tänka tillbaka på de bra slagen jag slog på rangen för att hitta den positiva känslan igen. 

Så se till att starkt memorera de bra slagen ni slog innan ni gick ut och spelade så att ni befäster den känslan. Detta kommer förhoppningsvis kunna hjälpa er om ni känner att ni tappar er sving eller er känsla ute på banan. 

 

/Andreas

 

 

 

 

 

Uppvärmningsövningar

Att värma upp på rangen